sobota 11. prosince 2010

Z deníku fotografa: Ostravské industriální fragmenty II


Po marné snaze upoutat obsluhu mou přítomností to vzdávám a nasazuji směr kopec v dáli.
Na uvítanou mi mává těžní věž dolu Anselm.
Důl původně pojmenovaný Ferdinand založila kapitola olomouckého arcibiskupství v roce 1830.
8. dubna 1843 ho koupil Salomon Mayer Rothschild a přejmenoval na Anselm po svém synovi.
Těžba v důlním poli byla ukončena 2. srpna 1991 a v roce 1992 byl proveden zásyp jámy.
Objekty jsou postaveny v architektonickém slohu průmyslové secese.
V podzemí je veřejnosti přístupné štolové patro ve slojích Albert a František. Důl Anselm je nyní kulturní památkou. V přilehlém okolí se nacházejí i budovy báňského záchranářství.
Toliko z historických pramenů.
Vylézá sluníčko, tak rychle rozestavuji stativ a odpojuji se od reálného světa. Jako by se zastavil čas. Fotím, co se dá, jak staré přilehlé budovy, tak samozřejmě těžní věž :-)
Jsem prostě v industriálním ráji.
Nikdo neruší, takže můžu experimentovat a pokusit se zachytit kouzlo okamžiku i když hladina osvětlení je nízká.
Asi po 2hodinách jsem plně uspokojen a rozhoduji, co dál. Buď osedlat železného oře a vyrazit k rodné domovině, nebo ještě prozkoumat důl Petr Bezruč, který je údajně opuštěný. Po chvilce váhání dávám foták do brašny, stativ na rameno a vyrážím směr další fotografické zážitky.

Asi po hodině chůze nasedám na autobus 39…nebo trolejbus? Už netuším. Poprvé vím, kam přesně jedu. Jen se modlím, aby tam nebyla hodně přísná ochranka.
Konečně autobus zastavuje u dolu P. Bezruč. A další příjemné zjištění. Důl je na prodej. Ne že bych ho chtěl koupit a státi se uhlobaronem, ale tuším, že budu mít klid na focení.
Vrátnice je jak po náletu v pětačtyřicátém. Uvnitř areálu sluníčko nečekaně podporuje moje snahy. Je tu několik neobydlených budov plus strojovna a těžní věž. V okolí se pohybuje sice pár lidí z externích firem, ale nevšímají mě a já jich také ne.
Lehce kontroluji dveře strojovny, samozřejmě zamčené.
Mohl bych je možná vypáčit, ale to není můj styl.
eSix desítka ve stavu bojové pohotovosti, sluníčko praží jako v srpnu v pravé poledne, takže cwakám a cwakám..... 

Po nabažení se venkovními prostorami zkoumám blíže administrativní budovu a šatny. Je tam sice nehorázný nepořádek a zápach, ale srdnatě lezu do jámy lvové.
Úplně vidím partu mydlících se černých horníků a ve vedlejší budově sekretářky, poletující mezi kancelářemi, aby si daly kávičku a trošku podrbaly:-))
Současná vizuální skutečnost je daleko temnější, ale tehdá bych tu zase nemohl fotit, abych se nezapletl do špionáže a dvacet let natvrdo, jménem Republiky, buch! Hahaha.
Procházím koupelny, které jsou na 3 patra. Snažím se něco vyfotit, ale je tu šero…něco cwaknu snad mě za to na Photoextractu nezahluší.:-)
Plně mě pohlcuje atmosféra. Dokonce jsem zabloudil a nevím jak ven.
Asi po čtvrt hoďce nacházím konečně východ a přesunuji se do administrativní budovy.






Jak zjišťuji, jsou tu jen bývalé kanceláře. Vše železné je pryč, doba je zlá a sběrny platí…. Procházím jednotlivé místnosti, utvořím pár záběrů a zrovna když si říkám, že by to bylo i na foto-serii se mi ozve za zády: „Co mě lezeš do kvartýru bohatýre?!“ Po malé diskuzi obdaruji „nájemníka“ zdejších místností dvackou na pivo a odcházím. Stejně toho začínám mít dost a žaludek se pomalu škruňkáním hlásí o své.......
Ještě u vrátnice fotím rozbité tovární hodiny a odcházím.

Zapadnu do nejbližší knajpy a objednávám jídlo a pivko, unaven, ale spokojen. Po ukonejšení hlasitě protestujících útrob odcházím na vlakáč.
Zanadávám si v duchu na drahotu, panující u Českých drah, usedám v bufetu a letmo procházím náhledy na displeji. Stejně to na monitoru bude vypadat jinak. Snad se něco povedlo.
Popíjím pivko - močku z kelímku a sleduji místní cvrkot.
U druhého hlásí příjezd očekávaného železného oře, tak spěšně odcházím, usedám do prázdného kupéčka a dávám nohy pohodlně na protější sedadlo. Snad bude klid. Toužím po tom, aby neotravoval žádný dotěrný důchodce. Snad bude zbožné přání vyslyšeno.....
Takže Ostravo já se loučím a určitě se ještě vrátím...........................................................

7 komentářů:

  1. Konečně jsem sesmolil pokračování......

    OdpovědětVymazat
  2. je moc fajn, žes našel čas :-) dobře se to čte, moc dobře, fotky ilustrují text

    OdpovědětVymazat
  3. dobré počteníčko líbí i ta věž se super záběr

    OdpovědětVymazat
  4. Moc fajn počtení i záběry, musí to být zážitek, procházet si popsané prostory...

    OdpovědětVymazat
  5. ...a Ostrava Tě určo ráda uvidí, pěkně jsem si početl :)

    OdpovědětVymazat